Inteligentní systém pro vozidla eCall bude zachraňovat lidské životy
Služba eCall je systém automatického tísňového volání při dopravních nehodách. Ecall je založený na jednotném evropském čísle tísňového volání 112. Zkušební testy Mnisterstva dopravy, Hasičského záchranného sboru a telefonního operátora v Čechách byly úspěšné. Již za rok by mohl systém zachránit až 2500 životů ročně.
Systém eCall v podstatě představuje tísňové volání, které je v případě dopravní nehody iniciováno samotným vozidlem. Podle informací Evropské komise by eCall mohl v Evropě každým rokem zachránit až 2500 životů a vést k méně vážným zraněním v 15 % případů bez smrtelných následků. Rychlé ohlášení mehody přitom hraje rozhodující roli při záchraně lidských životů. Systém eCall bude schopen do 25 sekund ohlásit nehodu a určit přesně polohu havarovaného vozidla. Ještě lepší výsledky jsou očekávány od digitálního systému, u kterého bude přenos trvat od tří do čtyř sekund.
Podle Karla Hanzelky, tiskového mluvčího Ministerstva dopravy, bude systém povinnou součástí vybavení automobilu od roku 2010. Na ceně vozidla se instalace bezpečnostního systému promítne zvýšením o 150 euro. Systém eCall by navíc mohl snížit časové ztráty v dopravních zácpách o 10 až 20%, čímž by se uspořily další 2 až 4 miliardy euro.
Memorandum o porozumění o systému eCall Česká republika podepsala 18. 9. 2007 spolu se Španělskem a Protugalskem. Dokument již dříve podepsala více než desítka evropských zemí (Rakousko, Kypr, Finsko, Německo, Itálie, Litva, Slovinsko, Švédsko, Norsko, Island a Švýcarsko). Systém eCall podle oficiálních zdrojů nebude využíván pro sledování automobilů. Záchranný systém bude spuštěn pouze v případě dopravní nehody. Cena palubní jednotky by neměla přesáhnout 4000 korun.
Doplňující informace naleznete na stránkách Evropské komise a Ministerstva dopravy.