" /> " />
EN

Vláda České republiky

EU v objetí regulace: co bude následovat?



Vystoupení A. Vondry, místopředsedy vlády pro evropské záležitosti na mezinárodní konferenci: "EU v objetí regulace: co bude následovat"?

Vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové,

před téměř sto lety psal Franz Kafka v Praze o lhostejnosti státu, o bezmoci člověka tváří v tvář všemocnému, všeobjímajícímu a od reality odtrženému úřadu. Dnes se na mé pozvání v Praze sešli zástupci zemí, kterým zvláště záleží na tom, aby kafkovské pojetí administrativy – tentokrát v „evropském“ kabátě - bylo fikcí, spíše než blízkou realitou. Podepsali jsme společnou deklaraci, která stvrzuje naše odhodlání spolupracovat při prosazování better regulation doma i v EU. Jsem velmi rád, že mohu při této příležitosti zahájit konferenci, na které budeme diskutovat o tom, kudy se má Evropská unie v oblasti regulace ubírat.

Naším cílem není anarchie. Víme, že regulace je nedílnou součástí dnešní společnosti. Moderní stát by jen těžko fungoval bez ní – právo reguluje lidské vztahy takřka ve všech oblastech našeho života, je prostředkem k dosahování cílů našich politik na místní, vnitrostátní i mezinárodní úrovni.

Avšak nepromyšlená, nepřiměřená, ze řetězu demokratické kontroly utržená regulace však může mít dopady přesně opačné, než chceme. Se stále rychleji se měnící společností se musíme stále častěji ptát: udržuje regulace krok s dobou? Nepřekrývají se úpravy, které se vyvinuly v různých časových etapách? Nestala se úprava drahou nebo kontraproduktivní? Neexistují alternativní metody, např. informační kampaně, daňové nástroje,samoregulace, atd., kterými lze dosáhnout stejných výsledků, jako regulací, avšak s nižšími náklady? Tyto otázky si musíme klást jednak doma, ale také na evropské úrovni.

Hlavním cílem evropské regulace je zajistit fungování jednotného trhu – jejím smyslem je především odstraňovat překážky 4 základních svobod (např. nahradit 27 národních legislativních úprav jednou společnou a tím zjednodušit přeshraniční obchod). Náklady regulace nesmí převýšit přidanou hodnotu jednotné evropské úpravy. V éře globalizace, kdy je konkurenceschopnost Evropy ohrožena nastupujícími ekonomickými obry v Asii, je zvláště důležité neztratit tento cíl z očí.

Co pro to můžeme udělat?
Česká republika zařadila better regulation mezi priority svého předsednictví EU v roce 2009. Z celé řady opatření, které je možné ke zlepšování regulatorního prostředí učinit, bych rád zmínil 3, které považuji za zvláště důležité:

1) Chceme zkvalitnit dopadové studie k připravované legislativě EU
- Kvalitní dopadové studie jsou hlavním vodítkem pro správné politické rozhodování. Podle studie britské společnosti the Evaluation Partnership Ltd z r. 2007 impact assessmenty v současné podobě často nesplňují svůj základní cíl – nejsou objektivní, nenavrhují alternativy, nevycházejí z kvalitních dat, málo kvantifikují, vyhodnocují často nedůležité dopady... Tragické následky to má např. v případech, jako je klimatický balíček. Stoprocentně tu platí, že špatná dopadová studie je horší než žádná.

Nástroj:
o V současné době je projednávána novela „guidelines“ pro hodnocení dopadů legislativy EU, která bude schválena do léta 2008

V koalici spřízněných zemí (UK, DK, SE, NL, DE, PL a ČR) se proto zasazujeme o to, aby:
· hodnocení dopadů bylo prováděno na co nejširším počtu materiálů Komise
· aby všechny materiály byly včas a řádně konzultovány, a to včetně zprávy o vyhodnocení dopadů
· aby ve vyhodnocení dopadů bylo více využito kvantitativních údajů
· aby se více pracovalo s údaji z členských států
· aby bylo možno vynutit dodržování Pokynů k impact assessment (podpis komisaře pod dopadovou studii)

2) Chceme klást ještě větší důraz na snižování administrativní zátěže malých a středních podniků
Malé a střední podniky jsou páteří ekonomiky. V ČR představují 99,8% všech podniků, zaměstnávají 62% všech ekonomicky aktivních osob, podílejí se 33% na českém HDP. Podobná čísla platí i napříč EU.
Zároveň platí, že MSP jsou mnohem zranitelnější vůči administrativní zátěži, která tvoří větší proporci jejich nákladů. Také mají menší kapacity na zpracování a analýzu informací, které se týkají jejich každodenního podnikatelského života, jakož i na prosazování svých zájmů.
Nástroj:

o Small business Act – v současné sobě probíhá konzultační proces k legislativnímu návrhu, který bude představen v červnu 2008 a měl by formou jisté „pozitivní diskriminace“:
· zlepšit přístup MSP na trhy (resp. k veřejným zakázkám)
· posílit jejich inovační schopnosti
· snížit jejich administrativní zátěž a zvýšit jejich informovanost
= Napříč evropskými politikami by měl být uplatňován princip „Think small first
o Uvolnění přetrvávajících bariér volného pohybu pracovníků a služeb. Na tomto místě bych rád zdůraznil, že MSP z nově přistoupivších zemí se potýkají ještě s dodatečnou překážkou své konkurenceschopnosti – s přechodnými obdobími. Je politickou odpovědností elit v zemích, které tato období ještě zachovávají, aby prokázaly na jaře 2009, kdy se bude jednat o dalším prodlužování, že to myslí se zvyšováním konkurenceschopnosti Evropy skutečně vážně.

3) jedním z hlavních předpokladů pro zlepšení regulace je také zkvalitňování státní správy. Mají-li zvláště nové členské země EU obstát a zajistit svým podnikům kvalitní regulatorní prostředí, je třeba výrazně investovat do profesionalizace státní správy, která bude navrhovat kvalitní a kvalifikované předpisy.

Vážené dámy, vážení pánové, toto zdaleka není vyčerpávající výčet. Na programu CZ PRES bude v roce 2009 celá řada iniciativ v oblasti better regulation, ať už 3. strategický přezkum lepší regulace, či realizace programu na zjednodušování právních předpisů EU. Věřím, že ve spolupráci s like-minded zeměmi se nám podaří tuto agendu posunout o další kus vpřed. Považuji totiž za zcela zásadní, abychom posílili naši věrohodnost u businessu tím, že splníme velkorysé sliby, které mu již řadu let dáváme

Děkuji za pozornost.