Česká republika a Strategie Evropské unie pro Podunají
1. 12. 2016 12:21
Podunajská strategie
Podunajská strategie byla ustavena na základě pověření Evropské rady z 19. června 2009. Od roku 2011 se rozběhla implementační fáze této strategie. Do Podunajské strategie jsou zapojeny státy členské (Německo, Rakousko, Slovensko, ČR, Maďarsko, Slovinsko, Rumunsko, Bulharsko a Chorvatsko) i ne-členské (Srbsko, Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Moldávie a Ukrajina). Členské i nečlenské státy spolupracují v rámci strategie celkem v 11 prioritních tematických oblastech od dopravy po energetiku, vzdělání, životní prostředí až po konkurenceschopnost, výzkum, bezpečnost a občanskou společnost.
Řízení
Evropská komise, jakožto výkonný orgán EU, připravila strategii v roce 2010 na základě konzultací se všemi partnerskými zeměmi. Generální ředitelství pro regionální politiku (DG REGIO) přispívá k provádění strategie a podporuje akce zúčastněných zemí. Zároveň koordinuje strategii na úrovni politiky s pomocí skupiny na vysoké úrovni (High-Level Group).
Skupina na vysoké úrovni (HLG) se skládá ze zástupců všech členských států EU. Pomáhá Komisi při koordinaci strategie, a zároveň je konzultována ve věci zprávy a monitorování pokroku strategie, včetně případné revize strategie či akčního plánu.
Národní koordinátoři koordinují a udržují přehled o účasti jejich země v implementaci EUSDR ve všech 11 prioritních oblastech strategie. Úlohou národních koordinátorů je podporovat strategii a informovat příslušné zainteresované strany na národní úrovni o vývoji v této oblasti.
Každou prioritní oblast (PA) koordinují dvě zúčastněné země (nebo regiony), a pracují na základě konzultací s Komisí, příslušnými agenturami EU a regionálními orgány. Za každou koordinační zemi je zvolen koordinátor dané prioritní oblasti. Koordinátoři mají za úkol zajistit realizaci Akčního plánu definovaného pro jejich prioritní oblast, který obsahuje cíle, indikátory i časový harmonogram, a zároveň se starají o účinnou spolupráci mezi realizátory projektů.
Program Interreg Danube
Evropská územní spolupráce (ETC - European territorial co-operation), více známá jako INTERREG, je jedním z cílů kohezní politiky. Poskytuje rámec pro implementaci společných akcí a sdílení politik mezi národními, regionálními a místními aktéry z různých členských států EU, ale i mimo ni. Celkovým cílem ETC je podporovat harmonicky ekonomický, sociální a územní rozvoje Unie jako celku.
Program Danube Transtantional je finančním nástrojem Evropské územní spolupráce.
Program Danube Transnational (DTP) je finančním nástrojem se specifickým zaměřením a nezávislým rozhodovacím orgánem. Program podporuje integrační politiku v regionu Podunají ve vybraných oblastech na základě nařízení (Common provision regulation/ ERDF) spojenou se Strategií EU pro Podunají. Program DTP zahrnuje celkem 14 zemí a geografické vymezení koresponduje s vymezením Strategie EU pro Podunají (EUSDR).
Z odborných i politických diskuzí k obsahovému zaměření programu vyplynula následující témata, tvořící 4 Prioritní osy:
Prioritní osa 1
Inovativně a sociálně zodpovědný Dunajský region
- Zlepšování rámcových podmínek a vyvážený přístup ke znalostem
- Zvyšování kvalifikace a pro podnikání a sociální inovace
Prioritní osa 2
Environmentálně a kulturně zodpovědný Dunajský region
- Posílení nadnárodního vodního managementu a prevence povodňových rizik
- Udržitelné využívání přírodního a kulturního dědictví a přírodních zdrojů
- Obnovování a hospodaření s ekologickými koridory
- Zlepšení připravenosti k řízení rizik a katastrof
Prioritní osa 3
Lépe propojený Dunajský region
- Rozvoj bezpečných dopravních systémů šetrných k ŽP a vyvážená dostupnost městských a venkovských oblastí
- Zlepšování energetické bezpečnosti a energetické účinnosti
Prioritní osa 4
Dobře řízený Dunajský region
- Zvyšování institucionální kapacity k řešení zásadních společenských výzev
- Řízení podunajské makrostrategie (EUSDR)
Spojení mezi programem a Strategií EU pro Podunají
Makro-regionální strategie (jako je i Strategie EU pro Podunají) nejsou finanční nástroje. Jedná se o integrovaný rámec (schválený Evropskou radou), který může být podporován prostřednictvím evropských strukturální a investičních fondů mj. s cílem řešit společné výzvy, jimž čelí členské státy EU (a třetí země) v daném geografickém území, a mohou tak těžit z posílené spolupráce přispívající k dosažení hospodářské, sociální a územní soudržnosti. Makro-regionální strategie se snaží spíše vytvářet synergie a koordinaci mezi stávajícími politikami, finančními nástroji a iniciativami, které se konají v rámci daného regionu.
Programy nadnárodní spolupráce, jako je i DTP, jsou oproti strategiím finanční nástroje, které přispívají k realizaci různých politik a strategií EU, včetně makro-strategií. Programy nadnárodní spolupráce a makro-regionální strategie jsou založené na odlišných politických/právních rámcích, mají rozdílné vnitřní řídící struktury, administrativní postupy či pravidla a tematické priority.