EN

Vláda České republiky

Deník: Leták s černochem v mikině spustil bouři nevole. Premiér i ministři se řetězce zastali



Řetězec Lidl vydal v pondělí nový leták a od té doby je jeho Facebook zahlcen útočnými zprávami.

Proč? V letáku pózuje černoch. Lidl láká na obvyklou čtvrteční akci. Zlevněné má být pánské sportovní oblečení. Jako model posloužil právě muž černé pleti. A tam nastal problém. Někteří lidé začali útočit na Facebook firmy. Černoch se jim v letáku nezamlouval.
„Tohle smrdí jako propagace nelegální imigrace z Německa,“ píše na profilu řetězce Daniel Vácha a není jediný.

RASISMUS I HUMOR

Nenávistné a mnohdy vulgární komentáře vyhrožují, že jejich pisatelé začnou nakupovat jinde, nebudou totiž podporovat někoho, kdo na stránkách své nabídky má modela jiné rasy.
„Jsme v Evropě 21. století, kde spolu žijí různé rasy. A protože Lidl najdete také po celé Evropě, nevidíme rozdíly. Čím více totiž poznáte, tím větší toleranci vůči jiným máte. Proto jsou naši modelové z různých koutů světa,“ odpovídá na jeden z nenávistných komentářů řetězec. V prohlášení pak označil reakce na modela za rasistické, v podobné míře se s nimi v Česku ještě nesetkal. Na stranu Lidlu se postavila řada osobností včetně politiků. Na sociálních sítích se našli i lidé, kteří si z rasistických příspěvků začali dělat legraci.
A také ti, kteří postup firmy chválili a uváděli, že postoj řetězce v aféře je pro ně důvodem častěji v jeho obchodech nakupovat. „Letáky moc nemusím, ale kritizovat Lidl, že mají za modela černošského kluka, je mimo!“ uvedl na Twitteru ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

MINISTR CHVOJKA: OBLEČENÍ SI KOUPÍM

„Rozhodl jsem se, že si nové sportovní oblečení koupím v Lidlu. Normálně letákové akce nesleduji, ale tentokrát mě reklama docela zaujala,“ reagoval ministr pro lidská práva Jan Chvojka (ČSSD).
Jeho příspěvek sdílel na Twitteru i premiér Bohuslav Sobotka a ČSSD.
Podle odborníka na extremismus Miroslava Mareše z brněnské Masarykovy univerzity rasistické příspěvky souvisejí s rozvolněnější atmosférou posledních let, kdy podobné názory pronikly do většinové společnosti. „Jejich hlasatelé už nejsou ve společnosti tak ostrakizováni, jako tomu bylo třeba před 20 lety,“ poznamenal.
Zároveň ale podotkl, že několik extremistických názorů na internetu neznamená, že vyjadřují názor celé populace. „Lidé s vyhraněnými názory se často snaží na internetových fórech profilovat a provokovat a přikládají sami sobě větší důležitost. Na druhou stranu se ukazuje, že klasický rasismus v české společnosti zakotven je, když ji jeden leták dokáže takto rozjitřit,“ podotkl.
Do těchto stereotypů se ostatně trefuje i nový seriál České televize Trpaslík autorské dvojice Jan Prušinovský a Petr Kolečko.