Finmag: Byrokratická čistka očima expertů. Co skutečně uleví českým podnikatelům?
Vláda chystá schvalování takzvaného druhého antibyrokratického baličku, který by měl ulevit podnikatelům. Zaměřit se v něm chce především na podmínky pro drobné a střední podnikatele. Co by měl takový balíček obsahovat? A přinesl ten první pozitivní změny? Zeptali jsme se odborníků.
Česko je z pohledu byrokratické zátěže pro podnikatele stále na chvostu Evropské unie; jen založení vlastního byznysu u nás trvá podle údajů Světové banky až 25 dní, tedy nejvíc ze všech členských zemí. Index prosperity Česka, který sestavila Česká spořitelna ve spolupráci s portálem datové žurnalistiky Evropa v datech, pak české podnikatelské prostředí řadí v žebříčku Evropské unie až 21. místo.
...
Avizovaný soubor opatření by měl ideově navázat na první antibyrokratický balíček, který připravil ministr pro legislativu a předseda Legislativní rady vlády Michal Šalomoun (za Piráty) a vláda ho schválila loni v srpnu. Tehdy obsahoval například zrušení rozvrhu čerpání dovolené, hlášení o ukončení neschopenky, které zaměstnavatel posílá na Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ) i v případě ukončení pracovního poměru zaměstnance nebo vstupní lékařské prohlídky u zaměstnanců. Kromě toho Fialova vláda prosadila například i zrušení elektronické evidence tržeb či zvýšení limitů pro plátce DPH.
...
Michal Šalomoun
ministr pro legislativu a předseda Legislativní rady vlády
Antibyrokratický balíček II má za cíl podobně jako ten první zjednodušit život podnikatelům, živnostníkům i občanům. Uleví jim od některých nadbytečných a zatěžujících opatření. Oba balíčky odrážejí náš závazek v programovém prohlášení vlády „zrušit, co je v českém právu zbytečné nebo přestalo dávat smysl: povinnosti, razítka i samotné zákony“.
Druhý balíček zahrnuje třeba zvýšení limitů pro povinný audit ve firmách, pro bagatelní spory, částečné zrušení přísedících u soudů (ponecháni by mohli být například u závažné trestné činnosti), zrušení potravinářských průkazů, vstupních lékařských prohlídek pro nerizikové profese, zavedení možnosti online žádosti na všechny typy důchodů, digitalizování komunikace zaměstnavatele s orgány sociální správy (včetně písemností k dávkám nemocenského pojištění) či přípravu metodiky pro krajské hygienické stanice, která sjednotí výklad pravidel pro sezónní produkci marmelád, sirupů a dalších výrobků v domácím prostředí.
Navazujeme na první balíček, kdy jsme tak vybrali dvacítku věcí, z nichž některé už platí. Třeba se zrušily povinné periodické lékařské prohlídky pro nerizikové profese, zvýšila se hranice obratu pro povinné placení DPH a pro nárok na paušální daň na dva miliony Kč, snížily se pokuty u kontrolního hlášení pro menší plátce (z deseti, 30 a 50 tisíc korun na pět, 15 a 25 tisíc korun) a tak dále.
Počítáme s tím, že až se nám sejdou další podněty, tak je vyhodnotíme a ve spolupráci s ministerstvy se je pokusíme reflektovat v dalším antibyrokratickém balíčku.
Celý článek najdete zde.