Další aktuality
2. 7. 2015 16:00
Předseda vlády se zúčastnil slavnostního zasedání u příležitosti 600. výročí upálení Mistra Jana Husa
Předseda vlády Bohuslav Sobotka ve svém projevu při této příležitosti připomněl význam Mistra Jana Husa jako člověka, který se nebál vzepřít mocenským pravidlům, a zároveň jako církevního reformátora, který ve své době o sto let předstihl evropskou reformaci.
Projev předsedy vlády na slavnostním shromáždění
Vážený pane rektore, vážený pane děkane, vážení ústavní činitelé, vážení představitelé akademické obce, dámy a pánové,
Mistr Jan Hus patří k nejvýznamnějším postavám našich dějin. Pro naše národní obrození, pro prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka a pro první republiku se Hus stal postavou, která symbolizovala mravní autonomii jako náš národní a demokratický program. Na Husův ideál života v pravdě navazovalo také odbojové hnutí za druhé světové války, reformní tendence občanské společnosti v období Pražského jara roku 1968. Na Husa navazovaly oběti Jana Palacha i Jana Zajíce a nakonec i Sametová revoluce v roce 1989.
600. výročí upálení Mistra Jana Husa je tedy nejen připomínkou života a tragické smrti jedné viditelné postavy našich dějin, nýbrž i připomínkou hlubšího smyslu našich politických snah. Jan Hus je pro nás postavou symbolickou: vnímáme jej jako člověka, který stál za poznanou pravdou a nebál se vzepřít těm, kteří chtěli z mocenských pozic určovat, co pravda je. Právě proto se k Husovi upínají lidé ve zlomových okamžicích našich dějin, v nichž se rozhoduje mezi tím, zda budou sami určovat podobu svého národního politického a kulturního života, nebo zda bude tato podoba určována z vnějšku, nějakou vnější mocí. Hus se v okamžiku po své smrti stal symbolem vlastnímu svědomí. V reakci na jeho násilnou smrt se v Čechách zrodilo husitské hnutí, které si Husovu schopnost postavit se autoritě mocných a vytrvat ve své pravdě přisvojilo. Toto hnutí pak bylo natolik silné, že v řadě ohledů nadlouho či dokonce natrvalo proměnilo naši zemi a společnost.
Jan Hus byl církevním reformátorem, který v podstatě o sto let předstihl německou a evropskou reformaci. Když se německý reformátor Martin Luther sto let po Husově smrti seznámil s učením českého mistra, prohlásil v kruhu svých stoupenců: „Aniž jsme to věděli, všichni jsme husité“. České husitství i evropskou reformaci přitom můžeme vnímat jako součást demokratizačního pohybu tehdejšího pozdního středověku.
Jan Hus byl ale také na svoji dobu nesmírně populárním kazatelem a byl také univerzitním mistrem. V jeho kazatelské činnosti mu šlo o dobrý život lidí, o to, aby nepropadali ve svém životě zlu. Právě proto usiloval o nápravu církve, která tehdy duchovní a morální život lidí spravovala. Nemravný a rozhazovačný život kněží viděl jako překážku spásy. Toto Husovo pojetí církve a církevního úřadu bylo ovšem trnem v oku jeho protivníků na kostnickém koncilu. Konflikt s těmi, kteří reprezentovali oficiální hlas tehdejší církve, jej nakonec stál Jana Husa život.
V jeho působení na Karlově univerzitě, na jejíž půdě se právě nacházíme, šlo Husovi o svobodu učení. Proto se postavil proti výnosu, který přikazoval spálit knihy Jana Viklefa. Právě boj za možnost studovat Viklefovy spisy a vyučovat jeho reformní myšlenky byl v pozadí známého kutnohorského dekretu, kterým se měnil poměr hlasů mezi univerzitními národy.
Husovy snahy na akademické půdě měly naopak univerzální rozměr – směřovaly k reformě celé církve, která měla mezinárodní a univerzální charakter.
Jan Hus byl osobností, která naši společnost v minulosti výrazně rozdělovala. Dnes už tomu tak není. Stal se pro nás postupně postavou skutečně národní. Ideály svobody vzdělání, svobody svědomí, odporu proti nepoctivosti a nespravedlivě vykonávané moci, s nimiž si Husa dodnes spojujeme, jsou sdílenými ideály české společnosti a mají své pevné kořeny za hranicemi naší země, v dnešní demokratické Evropě.
Tomáš Garrigue Masaryk započal právě u Husa a husitství linii smyslu českých dějin, kterým je podle něj humanita. Husův odkaz je výzvou k samostatnému a kritickému myšlení, k životu ve shodě s vlastním přesvědčením, k úsilí o nápravu věcí veřejných. Je to výzva k tomu, co dnes můžeme nazvat starostí o dobrou společnost, společnost, která je spravedlivá, svobodná a která je demokratická, společnost, v níž jsou si lidé rovni a sami spravují své věci. Ve snaze o to vše, aby byl tento ideál naplněn i dnes, je Husův odkaz i po 600 letech od jeho tragické smrti stále aktuální.
Děkuji.