Další aktuality

3. 10. 201618:28

Premiér: Máme před sebou velké změny spojené s digitalizací

Předseda vlády Bohuslav Sobotka se společně s dalšími členy vlády zúčastnil v pondělí 3. října 2016 Sněmu Svazu průmyslu a dopravy, který proběhl v rámci 58. Mezinárodního strojírenského veletrhu na brněnském výstavišti.

Projev předsedy vlády Bohuslava Sobotky na Sněmu Svazu průmyslu a dopravy ČR 

Vážený pane prezidente, dámy a pánové,

jsem rád, že mám příležitost zde opět po roce vystoupit. Rád bych vás zde ujistil, že jsme zvyklí na otevřený dialog, který pravidelně vedeme, a to nejen jednou měsíčně na Radě hospodářské a sociální dohody. Zvykem naší vlády je, že všechna zásadní opatření a kroky konzultujeme s hospodářskými a sociálními partnery. To přispívá k tomu, že se situace v naší zemi výrazným způsobem zklidnila. Nemá cenu, abychom si něco nalhávali. Pokud máme problémy, tak je potřeba je pojmenovat a pak je potřeba je řešit. I dnešní debatu vnímám jako možnost pojmenovat problémy. Pro nás to není nic nového, spíš můžeme pojmenovat etapu a fázi řešení, ve které se nacházíme. Někde se nacházíme už v pokročilé fázi řešení problému, někde jsme teprve na začátku a pojďme tady o tom dnes otevřeně diskutovat.

Ekonomika

Česká ekonomika roste, vloni o 4,5 %. Velkou zásluhu na tomto růstu má i fakt, že jsme dočerpali evropské fondy. To v loňském roce ekonomiku nakoplo. I vysoké daňové příjmy, které inkasuje stát, kraj i obce v letošním roce, tak souvisí s loňskou prosperitou a s loňským rekordním hospodářským růstem, kterého jsme dosáhli.

V letošním roce zatím česká ekonomika roste o 6,2 %, což je solidní hospodářský růst na evropské poměry. Doufám, že vláda, podnikatelský sektor i odbory podniknou společně vše pro to, aby česká ekonomika v příštím roce rostla rychleji. Jsem přesvědčený o tom, že k tomu máme k dispozici nástroje. 

Důležitou podmínkou hospodářského růstu v dnešním světě je politická stabilita. Je důležité, že máme stabilní vládu, která má dostatečnou většinu v Parlamentu. Když se na něčem dohodneme na vládě nebo tripartitě, tak vláda má schopnost zákony prosazovat a to jak v Poslanecké sněmovně, tak v Senátu. Skončila doba, kdy se tady vlády potácely z jednoho zasedání Poslanecké sněmovny ke druhému a tak tak přežívaly.

Dnešní doba nepotřebuje vládu, která přežívá, ale potřebujeme vládu, která je schopna prosadit program, který je součástí koaliční dohody. Důležitou podmínkou prosperity v dnešním světě je také bezpečnost. Jsme šestou nejbezpečnější zemí na světě. To je výborná značka z pohledu turistiky. Ale je to také výborná značka z pohledu investic.

Investoři stále více dnes přemýšlejí o tom, co to znamená čelit bezpečnostním rizikům a politické či jiné nestabilitě. To, že jsme bezpečná země, také souvisí s výdaji na infrastrukturu.

Takže jsme země, která je stabilní, bezpečná, jsme země, která roste. Ale jsme země, která má i řadu problémů, na které se musíme soustředit.

Dopravní otázka

Infrastruktura je veliké téma v naší vzájemné diskuzi. Měli jsme a máme tady sto dopravních staveb, které mají propadlé stanovisko EIA. To by nebylo ještě tak strašné. Ale stavby nejsou vůbec připravené. To znamená, že jsme ztratili dvacet pět let, aniž jsme dosáhli toho, že by stavby měly stavební povolení a územní rozhodnutí, aby se začaly vykupovat stavební pozemky.

Udělali jsme několik kroků. Zaprvé jsme museli kousnout do hořkého jablka. To vůbec nebylo jednoduché. Museli jsme si jasně říci, že uděláme dohodu s Evropskou unií, že schválíme zákon o posuzování vlivu na životní prostředí. Bylo potřeba si zamést před vlastním prahem a začít znovu jednat a stavby začít připravovat.

Snášeli jsme kritiku opozice, která má máslo na hlavě. Snášíme kritiku i dalších. Ale není jiná cesta. Potřebujeme mít zákony, které odolají a umožní nám přípravu staveb. Vláda definovala strategické stavby, které jsou připravené. To znamená, že na ně máme územní rozhodnutí, je na dohled stavební povolení a u těchto staveb jsme se dohodli s Evropskou komisí, že nemusíme opakovat celý proces EIA. Stačí u nich zrychlení řízení, na kterém Ministerstvo dopravy a Ministerstvo životního prostředí pracují. Týká se to dálnic. Jsou to první dva úseky dálnice D11 z Hradce, první dva úseky D35 z Velkých Opatovic, poslední úsek D1 kolem Přerova, tři úseky D6, další úseky D3. Klíčové dopravní stavby jsou v tuto chvíli prioritou vlády.

Děkuji sociálním partnerům za dobrý podnět, který jsme začali realizovat. Každé dva měsíce má vláda na stole seznam všech klíčových dopravních staveb na letošní, příští a přespříští rok a vyhodnocujeme, jakým způsobem běží jejich příprava. Prioritou naší vlády je zrychlit výstavbu dopravní infrastruktury a to v několika ohledech.

Souhlasím s tím, co bylo řečeno, u silnic I., II. a III. třídy. My jsme udělali velký krok a gesto. Kraje dostaly v posledních dvou letech navíc 7,5 miliardy korun, aby je proinvestovaly do oprav dvojek, trojek a mostů. Kraje, na rozdíl od vlády, mají připravené projekty za miliardy korun. Jsou schopni je okamžitě začít realizovat a já jsem přesvědčený, že bychom v podpoře silnic druhých a třetích tříd měli pokračovat i v příštím roce. Měli bychom využít šanci, že jsou připravené dopravní projekty a můžeme proinvestovat efektivně a účelně finanční prostředky.    

Trh práce

Pokud jde o situaci na trhu práce. Na jedné straně můžeme mít obrovskou radost. Patříme s Německem mezi dvě země, které mají v Evropské unii nejnižší nezaměstnanost. Za dva a půl roku se podařilo zaměstnat dvě stě tisíc lidí. Na konci roku 2013 bylo v evidenci Úřadu práce přes půl miliónu lidí. Dnes je to zhruba 380 tisíc lidí. To samozřejmě pomáhá státnímu rozpočtu, protože tito lidé odvádí zdravotní a sociální pojištění, odvádí daň ze závislé činnost. Na příjmech státního rozpočtu je to v letošním roce výrazně vidět.

Špatná zpráva je, že v některých profesích je náš trh práce zcela vyčerpán. Samozřejmě vše analyzujeme a budeme aktivně pracovat se zbylými 380 tisíci lidmi v evidenci Úřadu práce. Je to ale velmi složitá skupina obyvatel. Nesmíme rezignovat na to, abychom se snažili zaměstnat hlavně naše lidi z České republiky. To je primární úkol vlády i naší hospodářské sféry. Ale pokud jsou některé profese zcela vyčerpány a není zde perspektiva, že jsme schopni je v krátkém čase získat, tak je nutné hledat možnosti, jak získat pracovníky ze zahraničí.

Vedli jsme ostrou debatu se zaměstnavateli a odbory. Dohodli jsme se na speciálním režimu posílení kapacity pro vydávání pracovních karet, zejména pokud jde o zaměstnance z Ukrajiny. Teď je čas, abychom se v listopadu sešli a celý systém vyhodnotili a pragmaticky si řekli, jaké úpravy můžeme udělat, abychom posílili jeho kapacitu, snížili administrativní zátěž, zjednodušili byrokracii, zkrátili procesy tak, abychom byli schopni reagovat na reálnou poptávka firem. Na prvním místě je to zaměstnání našich lidí. Pokud to není objektivně možné, musíme zrychlit systém vydávání pracovních karet.

Jsem velkým stoupencem toho, abychom získávali pracovníky z regionů, které jsou nám kulturně i nábožensky blízké. Musíme na to dopředu myslet, abychom si nevytvořili problémy, které si bohužel vytvořily některé země v Evropě.

Podpora exportu

Partnerem Mezinárodního strojírenského veletrhu je Čína. Naší vládě se podařilo navázat na vládu Jiřího Rusnoka a otevřít výrazným způsobem vztahy s Čínou. Je zde velká šance na to, abychom alespoň z části srovnali obrovský rozdíl mezi naším exportem do Číny a dovozem, který dneska je z Číny. Je možnost využít výrazného zlepšení politických vztahů mezi Českou republikou a Čínou. Diverzifikace exportu naráží na limity, ať už limity z části globalizace nebo limity toho, že se ve světě výrazně zhoršila bezpečnostní situace.

Kdo si dokázal ještě před dvěma třemi lety představit, že se Brazílie zhroutí v politické křeči, jakou dneska prochází. Kdo si dokázal představit pokus o vojenský puč v Turecku. Tohle jsou věci, které zhoršily situaci. Rusko doplácí na to, že neudělalo transformaci své ekonomiky. Je ještě stále závislé na vývozu surovin. V okamžiku, kdy se ceny surovin propadly, tak logicky šance Ruska výrazně klesly.

Nesmíme rezignovat na snahu hledat nová teritoria pro náš export, na snahu diverzifikovat export. Vláda je připravena. Já moc děkuji Svazu průmyslu a dopravy ČR a děkuji Obchodní a hospodářské komoře. Dařilo se nám dva a půl roku sestavovat efektivně podnikatelské delegace v zásadě na základě vašeho přání. Vy jste vybírali účastníky těchto misí a já doufám, že to alespoň z části pomohlo našemu exportu.

Evropské fondy

Když jsem mluvil o tom, čím můžeme nastartovat hospodářský růst v příštím roce, tak jsou to evropské fondy. Jde to příliš pomalu z hlediska zahájení čerpání nových evropských fondů. Všichni se vyčerpali na tom, abychom nevraceli peníze, abychom ve staré finanční perspektivě dočerpali evropské fondy, a letos teprve začínáme. Ačkoliv to období začalo formálně v roce 2015–2014. Máme teď rok 2016. Rok 2017 musí být rok, kdy se bude čerpat naplno. Opět je to priorita naší vlády. Scházíme se s ministry téměř každý měsíc a snažíme se odstranit všechny bariéry, které brání tomu, abychom byli schopni reálně rozjet čerpání z evropských fondů.

Další téma pro vzdálenější budoucnost je digitalizace a investice do vědy a výzkumu. Jednání na vládě nebylo tak idylické, jak ho popisoval pan prezident Hanák. Museli jsme ministra financí přehlasovat, pokud šlo o navýšení na vědu a výzkum. Jsem rád, že to vláda udělala a že jsme se nakonec v rámci vlády dohodli, že součástí rozpočtu na příští tři roky bude toto navýšení.

Nyní má státní rozpočet velmi dobré příjmy a měli bychom také myslet na budoucnost. Investice do vědy a výzkumu jsou podle mě investice, které se opakovaně a mnohokrát vrátí. Je důležité, že na to byly vyčleněny finanční prostředky a že je v tuto chvíli možné pokračovat v reformě podpory vědy a výzkumu tak, abychom se zaměřili na podporu firem a podporu aplikovaného výzkumu.

Otázka školství

V této zemi se deset let debatovalo o novele vysokoškolského zákona. Neuvěřitelná věc. Systém je zkostnatělý neuvěřitelným způsobem. Novela byla schválena a já předpokládám, že vytvoří podmínky pro výraznější tlak na kvalitu vzdělávání na našich vysokých školách. Technické vzdělávání potřebuje nejenom podporu ze strany vlády, ze strany dotací a fondů na vybavení dílen, učební pomůcky a další, ale myslím si, že potřebujeme mnohem více spolupráci mezi středními a základními školami, mezi odbornými školami, odbornými učilišti a základními školami.

Jak se zřizovatelé rozdělili, tak se mezi školami vytvořily bariéry a umělé zdi, které je teď potřeba zbourat. Když zavádíme znovu dílny a vedeme o tom diskuzi, tak ale potřebujeme někoho, kdo na školách bude dílny schopen učit. Učitele tam nemáme, ale máme je na středních odborných učilištích, takže propojme střední a odborné školy se základními. Chtěl bych vyzvat všechny ty z vás – zaměstnavatele, kteří ještě nemáte konkrétní partnery na straně středního učňovského odborného školství, že potřebujeme partnerství mezi veřejnými středními odbornými školami, učilišti a konkrétními většími zaměstnavateli, kteří na to mají kapacitu a mají možnosti, aby se do takového partnerství pustili.

Je to cesta, jak získávat do budoucna kvalifikované a dobře připravené zaměstnance pro vaše firmy. Státní zaměstnanci přibyli do školství, policie, k hasičům a do armády.

Naprostá většina z těch lidí, které stát nově zaměstnal, přibyli do těchto veřejných služeb. To souvisí zejména s navýšením počtu učitelů v regionálním školství, protože se nám přelévá populační boom z mateřských škol.

Technologie

Velké téma a poslední věc je technologická změna, kterou máme před sebou. Je to naprosto klíčové a já jsem rád, že je to i velké téma strojírenského veletrhu. Začali jsme o tom mluvit vloni, kdy se skutečně velmi dobře povedl rok podpory průmyslu a technického vzdělávání. Za tuto iniciativu chci velmi poděkovat. Nebyl to nápad vlády, byla to vaše iniciativa a nápad. My jsme se na tom podíleli a myslím si, že vše dopadlo velmi dobře. Zejména jsem rád, že začíná přibývat i zájemců o studium na technických oborech.

Máme před sebou obrovskou změnu, kterou přinese digitalizace, automatizace, technologické změny. Na digitalizaci se musíme jednoznačně připravit. Naše vláda se snaží, abychom po vzoru Německa k této problematice přistupovali koncepčně. Jsme jedna z prvních zemí, která má v Evropě schválenou koncepci průmyslu 4.0.

Myslím si, že to je pro nás velká šance. Pokud zvládneme digitalizaci, připravíme se na ni, tak budeme schopni rychle reagovat, realizovat a podporovat. I díky nástrojům, které má vláda pro podporu tak, abychom zůstali na špici v technologické změně. Musíme využít této příležitosti pro náš průmysl, aby zůstal i po digitalizaci konkurenceschopný.

Musíme digitalizaci vidět jako velkou výzvu a možnost. K tomu pomůže povinná maturita z matematiky, ale určitě tomu také pomůže to, že budeme schopni vychovávat generace. Naše nové generace od základní úrovně až po tu nejvyšší musí digitálním technologiím rozumět. Generace technologických expertů musí být skutečně v novém digitálním světě použitelná a její zástupci budou schopni se výrazným způsobem uplatnit.

Dámy a pánové,

určitě by se dalo o důležitých tématech hovořit ještě déle. Já bych rád nechal prostor také pro diskuzi, tak aby se zmíněná témata mohla ještě otevřít. Chtěl bych poděkovat za dosavadní spolupráci Svazu průmyslu a dopravy. Chci říci, že vláda je k takovému dialogu a k takovéto spolupráci kdykoliv připravená. Osobně si vážím vaší role, kterou hrajete při zajištění hospodářského růstu a prosperity naší země a myslím si, že v tomto máme všichni, jak jsme tady, společný cíl – aby naše země byla úspěšná, aby byla konkurenceschopná, aby rostla životní úroveň našich občanů.

Děkuji.

Bohuslav Sobotka, předseda vlády ČR